In gesprek met Berend Blommers.
Oprichter van Blommers Coffee en klant bij House of Einstein.
Nespresso, move over. Wij drinken onze koffie vers gebrand, goed gemalen en op perfecte temperatuur. Koffie is hot! Wij spraken Berend Blommers (27), oprichter van koffiebranderij Blommers Coffee in Nijmegen over merkbeleving, koffiecultuur en concurrentie. “Onze grootste uitdaging is het vinden van mensen met dezelfde gekke passie voor kwaliteit.”
Hoe komt het dat koffie opeens zo’n ding is?
“Mensen worden zich steeds bewuster van wat ze consumeren. We drinken speciaalbier en eten huisgemaakte worst. We willen iets bijzonders en bovenal kwaliteit. Je komt er niet mee weg als je dat niet aanbiedt. Dat geldt ook voor koffie. De ‘latte art’ heeft er bovendien voor gezorgd dat consumenten kwaliteit herkennen. Ze zien dat de koffie er bij sommige restaurants en bars anders uitziet; er is aandacht aan besteed. Overigens is latte art niet altijd een garantie voor goede koffie.”
Je runt het bedrijf samen met je broer Robert. Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een koffiebranderij te starten?
“Robert is getrouwd met een Mexicaanse. Tijdens hun bruiloft in Mexico bezochten we de koffieplantage van haar oom. We vonden het meteen te gek. Zo’n mooi product, daar moesten we iets mee. We zagen het als een grote kans. Wie heeft er nou iemand met een koffieplantage in de familie? Terug in Nederland kwamen we erachter dat de koffie helemaal niet lekker was. We kwamen erachter dat de smaak wordt bepaald door de bonen maar ook door ze ook precies goed te roosteren. We gingen op zoek maar konden geen goede Nederlandse branderij vinden. We raakten gefascineerd door het proces en onderzochten wie de beste branderijen van de wereld zijn. Dat bracht ons naar Copenhagen en Amerika.”
En hoe zijn jullie het bedrijf gestart?
“Met eigen spaargeld kochten we een koffiebrander en een paar zakken bonen. Vervolgens zijn we als een gek gaan leren en experimenteren. We hadden totaal geen achtergrond in koffie, maar dat maakten ons juist leergierig en onbevooroordeeld. We stelden veel vragen en deden alles op smaak. Na 6 maanden waren we tevreden over de kwaliteit. Na een eerste batch van familie en vrienden volgden de eerste echte klanten.”
Jullie richten je op horeca. Hoe positioneer je je merk?
“Ons merk staat voor kwaliteit. Om dit te waarborgen verkopen wij alleen aan unieke horeca-concepten. Aan restaurants en bars die alleen het beste willen voor hun gasten, dus ook kritisch kijken naar koffie. We hoeven niet op elke hoek van de straat te liggen. Dat betekent dat je soms nee moet verkopen aan een nieuwe klant, wat tegenstrijdig is als je klein bent. Maar we willen dat onze koffie te allen tijden op de juiste manier wordt gezet. Daarom geven we ook regelmatig trainingen aan onze klanten en hun personeel. ”
Jullie groeien hard. Wat zijn jullie uitdagingen de komende tijd?
“Robert en ik hebben nu nog veel contact met onze klanten. We weten dat de molens goed afgesteld staan en de koffie op de juiste manier geserveerd wordt. Als we groter worden is het moeilijker om dit in de gaten te houden en de kwaliteit te waarborgen. Daarom is het erg belangrijk dat we personeel vinden met dezelfde gekke passie voor kwaliteit. Mensen die dezelfde filosofie delen en onze boodschap kunnen overdragen.”
Wat vond je van de kleding tijdens de fotoshoot?
“Ik voelde me het prettigste in de pantalon (Filippa K) met wit T-Shirt (Knowledge Cotton Apparel). Al zou ik dat zelf niet zo snel te dragen. Het is te clean en netjes. Ik draag meestal een spijkerbroek, trui of T-shirt en sneakers. Zelfs een overhemd draag ik eigenlijk niet vaak meer. Alleen casual overhemden van flanel of spijkerstof. Dat past ook beter. We zijn koffiebranders en niet bang om vies te worden. Een pak draag ik alleen naar bruiloften en feesten. Ik denk dat mijn klanten raar opkijken als ik in pak aankom.”
[sc name=”instagram”]