House of Einstein start voor vrouwen! Laat je gegevens achter en we houden je op de hoogte.

header 2

Een Instagram-account bomvol knappe outfits en met bijna tienduizend volgers. Klanten die speciaal blijven terugkomen omdat ze niet meer zonder de complimenten kunnen die ze over hun kleding krijgen. Steeds meer fysieke en online verkooppunten, waaronder House of Einstein. Met het toenemende succes is het niet gek dat de mensen achter de schermen van Neerlands trots Koll3kt het drukker-dan-druk hebben. Tussen de bedrijven wisten we Jos Wielink te spreken, de founding father van het modemerk. ‘Ik gun het mannen om zich zelfverzekerd te voelen in hun kleding.’

Even voorstellen: wie is Jos?

De ondernemer zette na zijn studie Technische Bedrijfskunde (richting textiel) zijn eerste stappen in de modebusiness. Hij trad aan bij Just Brands als sales representative en groeide door tot manager van de productgroep broeken en jeans. Later werkte hij als brandmanager bij modemerk JC Rags. Waar komt zijn drive om het te maken in de modewereld vandaan? Jos: ‘Als kind wilde ik alleen maar merkkleding dragen. Maar toen ik wat ouder werd, werd dat minder belangrijk voor me. Ik vond merkkleding vaak te duur voor de kwaliteit die je ervoor kreeg en ik vond dat het niet altijd lekker zat. Maar ik merkte wél dat mooie kleding goed voor je zelfvertrouwen is. Dat wilde ik andere mannen ook laten ervaren, met het maken van kleding die gegarandeerd complimenten oplevert.’

jos wiellink goede foto

Complimentjes verzamelen

Comfort en complimenten oogsten: dé twee uitgelezen uitgangspunten om in 2013 met twee compagnons een eigen modemerk uit de grond te stampen: Koll3kt. Die ‘drie’ in de merknaam: is dat gewoon een moderne spelling of zit er ook een verhaal achter? De drie staat volgens Jos voor de drie kenmerken van de kleding: kwaliteit, functionaliteit en innovatie. Kenmerken die vanaf de prille start een constante waren in de collecties. Uit de modekwartieren van Koll3kt rolden begin af aan kledingstukken die destijds vrij uniek waren. Denk aan een jas met een verwarmingselement werkend op een oplaadbatterij: geschikt om in élk seizoen van het jaar te dragen. Aan spijkerbroeken die er heel normaal en stijlvol uitzien, maar vanwege veel stretch stiekem als een joggingbroek zitten. En aan – hoe toepasselijk in deze coronatijden – shirts met een antibacteriële finish.

Even wennen

De consument moest nog even wennen aan al die nieuwigheden, licht Jos toe: ‘We wilden kledingstukken maken die een betekenis hebben; waar een verhaal achter zit. Toen we begonnen, werd mode nog maar weinig met functionaliteit gecombineerd. Het was daarom best lastig om ons verhaal in de wereld te krijgen. Kijk je nu naar mode, dan zie je dat kleding steeds meer een functioneel randje krijgt. Dat merken wij als modemakers ook zelf, want steeds meer mensen weten ons te vinden. En ze blijven terugkomen.’

Goed, niemand die meer om Koll3kt heen kan dus. Tijd om eens een blik te werpen op wat we in de hedendaagse collectie kunnen aantreffen. In de huidige herfst- en winter-Koll3ktie heeft Jos een eigen favoriet: de wollen jas met speciale functies. Jos legt uit: ‘Deze jas heeft de uitstraling van een chique wollen jas. Je ziet het niet aan de buitenkant, maar onder de wol zit een membraam van Softshell. Hierdoor is hij ook winddicht en waterafstotend. Dankzij de stretch zit de jas bovendien ook eens een stuk minder stug dan de wollen jassen die je doorgaans gewend bent.’

tussenfoto Kollekt 2

Kleding maakt de man

Jos benadrukt dat kleding de man maakt, maar dat veel mannen het moeilijk vinden om zichzelf goed te kleden. Misschien herken je jezelf hier wel in. Jos is daarom niet te beroerd om een combineertip te delen. Zijn ideale combinatie bevat een Koll3kt-coltrui met vijfsterrenhotelkwaliteit. Deze is gemaakt van ‘langstapelig’ katoen: extra fijn en extra zacht katoen dat normaal gesproken bijvoorbeeld voor luxe Egyptische lakens wordt gebruikt. Je hoeft hem, zoals veel wollen truien, niet met de hand te wassen, maar hij kan gewoon in de wasmachine. Beloofd: hij zal zo min mogelijk gaan pillen. En bij die coltrui kun je de high tech chino dragen. Deze stijlvolle en nette broek is vanwege de stretch een joggingbroek in vermomming, en houdt je zelfs warm én droog bij ruige regenbuien en wilde windhozen.

Bepaald prijskaartje

Eerlijk is eerlijk. Net zoals de merkkleding die Jos vroeger bewonderde, hangt er aan de Koll3kt-kleding een bepaald prijskaartje. Voorbeeld: de favoriete jas van Jos schaf je buiten de sale om aan voor zo’n 250 euro, voor een chino tel je 150 euro neer. Maar dan heb je ook wat. Next level kleding die de schijn heeft van luxe designspul, gecombineerd met technisch vernuft. Vanwege de kwaliteit kun je er ook nog een tijdje op teren. Dat is nog niet alles, want de kleding past ook binnen een thema waar we anno 2020 – op corona na dan – echt niet meer omheen kunnen. Juist: duurzaamheid. Jos legt uit: ‘We kiezen voor leveranciers die aan het begin van de modeketen staan. Dat wil zeggen dat zij stoffen aanbieden die vallen onder het Better Cotton Initiative en de Recycled Claim Standard. Het materiaal waarmee we werken is daarmee milieuvriendelijk en geschikt om te recyclen en te vernieuwen. Ook letten we erop dat we niet overproduceren, zodat we het verbruik van grondstoffen, water en energie terugdringen.’

tussenfoto kollekt 3

Fooi

De stoffen worden voornamelijk uit Italië gehaald, de productie vindt in Portugal plaats. Daar werkt het personeel hard om de kleding zo mooi mogelijk af te leveren. Naast oog voor duurzame materialen en het tegengaan van overproductie is er in het productieproces van Koll3kt aandacht voor nog een punt. Jos legt uit: ‘We hechten veel belang aan een goede behandeling van de mensen die de kleding fabriceren. Daarom passen we een provisie toe voor de fabrikanten; een soort fooi. Per kledingstuk dat mooi gemaakt is en voldoet aan onze normen voor pasvorm en kwaliteit, verdienen zij één euro terug. Die fooi werkt motiverend: het personeel doet zijn uiterste best voor ons. Daarvoor geven wij graag wat terug.’

Vers van de pers

Als toegift deelt Jos nog een vers-van-de-pers nieuwtje, namelijk wat we in het voorjaar van 2021 kunnen verwachten aan ‘mode-uitvinding’. De uitvinding heeft maken met een ongeschreven regel in modeland. In de zomer – een periode waar de enkels en onderbenen gezien mogen worden – draag je als man géén sokken in je sneakers. Waar sokken in je sneakers misschien niet chic staan, zijn zweet- en schuurplekken te wijten aan een gebrek aan katoen om je voeten natuurlijk minstens niet zo chic. Hier hebben Jos en consorten iets op gevonden: de sneaker waarvan de binnenkant voorzien is van een lage, naadloze sok. Zoals we van het merk gewend zijn, kun je natuurlijk wel de meest stijlvolle sneakers verwachten. We weten niet hoe het met jou zit, maar wij kunnen eigenlijk niet wachten op deze handige sneakers (en de bijbehorende zomerzon). Maar dat is voor later. Eerst mag je nog in stijl die woeste Nederlandse herfst en winter door.

tussenfoto 6

[sc name=”instagram”]