D E S T I J L V A N
Carlos van Ree
Als communicatiestrateeg bij Rabobank werkte Carlos van Ree (39) aan het doorbreken van taboes over geldzaken. Mensen die in geldproblemen zitten blijken namelijk niet al te makkelijk om hulp te vragen. Na 10 jaar Rabobank heeft Carlos deze zomer zijn ondernemershart gevolgd. Hij vertrok bij Rabobank om zich volledige te richten op online vakantieplatform voor ouders: Mama goes here. We spraken met hem over Black Lives Matter, beeldvorming en zijn eigen kledingstijl.
Wat betekent authenticiteit voor jou?
Ik vind het heel belangrijk dat mensen zichzelf kunnen zijn. Of het nu gaat over geld, werk, opleidingsniveau of culturele achtergrond – je moet elkaar gelijk benaderen, niemand staat boven een ander. Pas dan kun je met elkaar verbonden zijn. Alleen in verbinding kom je tot nieuwe ideeën en innovaties. Samen ben je succesvoller, dat is waar ik in geloof.
Ik ben zelf echt een koppelaar: het liefst breng ik mensen samen. Ik kan niet met iemand werken zonder dat ik weet wie deze persoon echt is en wat diegene bezighoudt, ook op privé-vlak. Als je met mij samenwerkt kijken we waar we beiden heen willen gaan en hoe we elkaar daarbij kunnen helpen.
Als ondernemer voel ik nog meer de druk om authentiek te zijn: there is nowhere to hide. Mijn doelstelling met ‘Mama goes here’ is om de band tussen ouders en kinderen te versterken middels vakanties die voor alle gezinsleden fijn zijn. Ik voel het als mijn verantwoordelijkheid om dit waar te maken.
Je koos ook voor het woord ‘gelijkheid’. Waarom?
Gelijkheid is belangrijk voor mij. Als je naar onze samenleving kijkt zie je dat dingen niet eerlijk verdeeld zijn; iets dat naar mijn idee wel zou moeten. Daarbij komt ook dat gelijkheid de basis is voor een succesvolle samenleving. Het afgelopen jaar ben ik me sinds de gebeurtenissen rondom #BLM (Black Lives Matter) veel meer gaan uitspreken.
Ik denk dat beeldvorming een grote impact heeft op een jongere generatie. Mensen associëren een niet-witte huidskleur niet met het hebben van een goede baan, simpelweg omdat ze het niet vaak zien. Zo ben ik zelf wel eens uit mijn Volvo XC90 gestapt, waarna ik te horen kreeg dat ik ‘op een pooier leek’. Het is belangrijk dat we pro-actief nadenken over hoe we die beeldvorming gaan veranderen.
Ik vind dat alle bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. En dat is meer dan alleen mensen met kleur laten zien in marketingcampagnes. Het gaat erom dat je inclusief bent over de gehele linie. Diverse mensen hebt op key functies. Uiteindelijk denk ik dat de nieuwe generatie meer rolmodellen nodig heeft. Directeuren, CEO’s, ondernemers, managers: mensen die de jeugd kunnen inspireren om wel voor het hoogste doel te gaan, ondanks alle tegenslagen die zij ongetwijfeld zullen ervaren.
Voelde jij de ruimte binnen Rabobank om aan diversiteit te werken?
Zeker, maar ik moest ook over een drempel heen. Voor mij is Black Lives Matter heel persoonlijk, iets dat ook pijn doet. Dat deel je niet zomaar met anderen en al helemaal niet op werk. Nu had ik het gevoel dat ik er écht wat mee moest gaan doen. Je kon opeens niet meer stil zitten en zwijgen. Ondanks mijn inspanningen en die van veel anderen collega’s is Rabobank er helaas nog lang niet. Daar maak ik me zorgen over.
Ik moet nog steeds een stap extra doen voor dezelfde resultaten en dat wil ik niet meer voor mijn dochters. Ik wil dat zij net als alle anderen in Nederland hun energie kunnen steken in waar ze goed in zijn. Dat ze niet hoeven te compenseren en extra dankbaar moeten zijn voor ‘de kansen die ze hebben gekregen’.
Waarom is ‘Vrijheid’ belangrijk voor jou?
Vrijheid om te zijn wie je bent. We conformeren allemaal aan een norm. Ik heb er echt een hekel aan, dat conformeren. Je valt ten prooi aan een kader waardoor je zelf niet eens meer ziet wie je echt bent. Letterlijk door opgelegde kledingstijlen en figuurlijk door ongeschreven omgangsnormen. Ik hoop dat de nieuwe generatie meer ruimte vindt om zichzelf te kunnen zijn. Trots te zijn op waar je vandaan komt. Vol vertrouwen de toekomst in te gaan.
Wat draag je vandaag?
Een geruite Tommy Hilfiger colbert van House of Einstein met een felgekleurde pullover eronder. Deze outfit draag ik voor werk. Privé draag ik eerder een sweater.
Ik combineer dit colbert met mijn gouden Nikes, juist lekker als contrast. Sommige mensen vinden ze patserig, ik vind ze gewoon mooi met een knipoog en daarom bij me passen.
Mamagoeshere.nl is een vrijetijdsplatform voor hoogopgeleide, drukbezette ouders van kinderen tot en met 16 jaar. Ze bieden gezinsvriendelijke vakanties, getipt door ouders. Carlos wilt het bedrijf laten groeien tot het grootste platform in zijn soort van Nederland in 2025.
‘De stijl van’ is een selectie van verhalen van inspirerende ondernemers, geïnterviewd door House of Einstein
Ontdek ook jouw persoonlijke kledingstijl
Ben jij bewust van je eigen stijl? En benieuwd hoe je dit vóór je kunt laten werken met een goede outfit? Maak kennis met House of Einstein: dé personal shopping service voor mannen. Na een kort belletje met een personal shopper ontvang je een unieke box met outfits thuis. Je betaalt achteraf, alleen voor de items die je leuk vindt.