Onze wereld ziet er sinds maart 2020 nogal anders uit. Het coronavirus zorgde voor enorme veranderingen: werken, winkelen, leven – alles gebeurde vanuit huis. Voor nieuwe outfits kon je niet meer de deur uit en gebeurde alles online. Daar wilde wij natuurlijk meer over weten, dus deden we onderzoek onder onze klanten met als belangrijkste vraag: heeft corona jouw kleed- en shopgedrag blijvend veranderd?
Kleding als oppepper.
Over één ding waren we het massaal eens: kleding heeft invloed op je gemoedstoestand.
Als ik mijn kleding mooi vind en waardeer, straal ik dat ook uit en voel ik mij zelfverzekerd.
Kleding bleek juist tijdens de pandemie een krachtig middel om wat positiever in het leven te staan. De dagelijkse joggingbroek werd al snel afgeschaft en ingeruild voor een mooie kwaliteit broek. Vooral toen de lockdown langer bleek te duren ging men zich weer met aandacht kleden, dat gaf ‘kracht en rust’.
Sustainability is here to stay.
Sinds de pandemie lijken onze klanten zich bewuster te gedragen en eerder te kiezen voor duurzaam. Slechts 17% geeft aan duurzaamheid niet belangrijk te vinden. Kwaliteit blijkt belangrijker dan prijs. De pandemie heeft laten zien dat je minder kleding nodig hebt, waardoor er ook meer besteed kon worden per product. Klanten geven aan liever wat meer te betalen voor eerlijke producten die lang meegaan. Een derde denkt dat zijn consumptiegedrag blijvend is veranderd, ook na de pandemie. Als je de route ‘duurzaam’ hebt ingeslagen is er geen weg terug.
Af en toe naar de winkel.
Vóór de pandemie werd gemiddeld 56% van de kledingaankopen online gedaan, de afgelopen 6 maanden is dat toegenomen tot 83%. Er is een grote kans dat de online besteding hoog blijft. Klanten geven aan nieuwe online platformen en merken te hebben ontdekt, waar ze zeker vaker zullen bestellen.
Maar er is ook tegengeluid: kopen in de winkel blijft leuk. Evenals een gezellig stadscentrum.
Ik denk dat ik na de pandemie juist meer in de winkel ga kopen.
Meer casual kleding door thuis werken.
Driekwart van de mensen geeft aan dat hun dagelijkse kledingstijl tijdens de pandemie is veranderd. Zij kozen veelal voor meer comfortabele en casual kleding (66%). Een enkeling ging zich juist beter kleden dan voorheen, om de eerder genoemde reden van een positieve gemoedstoestand (15%).
Opvallend: 40% gelooft dat corona een blijvende impact heeft op hoe ze zich kleden omdat ze denken in de toekomst meer thuis te zullen werken. Maar het grote deel geeft aan zeker wel weer op formele kleding over te stappen als ze weer naar kantoor gaan.
Nee, zodra elkaar zakelijk zien weer fysiek kan, zal ik dat in dezelfde outfits doen als ervoor.