In gesprek met Bram Zwart.
Co-founder van 3D Hubs en klant bij House of Einstein.
Een succesvolle startup runnen, willen we dat niet allemaal? Maar hoe is het om aan het hoofd te staan van één van de meest succesvolle startups van dit land? Wij spraken Bram Zwart (34), mede-oprichter van 3D Hubs.
Wat doet 3D Hubs?
“We zijn een online marktplaats voor 3D-printen, de pionier in het lokaal maken van productie. Via ons platform kun je op meer dan 7.000 locaties in 160 landen printen. Door ons grote netwerk hebben we een hoge capaciteit en kun je supersnel en dichtbij aan de slag. Op ons platform zitten zowel MKB-bedrijven als particulieren en studenten. Wat ik cool vind is dat we productie echt lokaal maken: meer dan de helft van de orders wordt ter plekke opgehaald door de klant. ”
Waar staat de 3D-printmarkt nu?
“De grootste toepassing momenteel is prototypebouw, dus voordat iets de massaproductie in gaat. Maar ook steeds meer eindproducten worden geprint. Het gaat om producten waar veel maatwerk nodig is, bijvoorbeeld in de medische wereld of de ruimtevaart. Of als het een voordeel heeft om geen voorraad te houden, zoals hele specifieke reserve-onderdelen die pas gemaakt worden als het nodig is. We hebben het over een enorme groeimarkt, van 6.0 miljard dollar met gemiddeld 30% jaarlijkse groei. ”
Hoe is 3D Hubs ontstaan?
“Ik heb nooit heel bewust gekozen voor ondernemen. Tijdens mijn periode bij het bedrijf 3D Systems ontstond het idee om de Uber of AirBnB te worden van het 3D-printen. Dit was in 2011, toen het platformdenken echt in opkomst was. Mede-oprichter Brian en ik waren geen ontwikkelaars, daarom hebben we de eerste versie ontwikkeld met een extern bureau. Al snel waren we onderdeel van het Rockstart programma, waardoor we toegang hadden tot een goed netwerk van investeerders. De seed-ronde was snel rond, onze coaches wilden zelf wel investeren. Op dat moment hebben we een CTO aangenomen en vanuit daar hebben we het platform en het team doorontwikkeld. ”
Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?
“We adverteren op Google en creëren content, zoals interessante casestudies. Verder steken we veel energie in community building. We hebben nu wereldwijd 70 ‘mayors’ (burgemeesters) die een paar honderd lokale meet-ups per jaar organiseren. Wij ondersteunen hen met content en promotiemateriaal. Het is leuk om te zien hoeveel mensen enthousiast zijn over het platformidee voor de maakindustrie. ”
Hoe ziet jouw week eruit?
“Ik ben veel hier op kantoor. Omdat we internationaal opereren en buitenlandse investeerders hebben zit ik ook veel in het buitenland. Ik heb een tijdje gewoond in New York. Een coole stad voor het uitgaansleven, maar Amsterdam is rustiger, groener en ruimer. Gelukkig komen onze mensen nu steeds meer hiernaartoe. Ik probeer mijn avonden en het weekend vrij te houden om bij mijn vrouw en dochter te zijn. Ik ben nog wel vrij vaak in Stockholm of London, maar dan vlieg ik een dagje op en neer. ”
Mis je het ontwerpen?
“Ik ontwerp nu alleen nog het bedrijf en de strategie en daar haal ik genoeg voldoening uit. Dat we ontwerpers zijn zit in het DNA van het bedrijf. We runnen het bedrijf als ontwerpers in plaats van managers.”
[sc name=”instagram”]